czwartek, 20 marca 2014

Ulica Bandurskiego - Łódzkie tory [cz. 2]

~Od dłuższego czasu zbierałem się do tego, aby napisać coś o nie istniejących lub nie używanych torowiskach w Łodzi. Nie miałem na to koncepcji. Takich miejsc, jak np. Ulica Czerwona jest dużo, bardzo dużo. Jeżeli miałbym opisać te miejsca w jednym artykule to byłby bardzo długi, a tego chciałbym uniknąć. Przyznam szczerze, że sam nie lubię czytać długich tekstów. Lepiej napisać kilka krótkich i w każdym z nich skupić się na jednym miejscu, a na koniec wszystko podsumować.
Tak więc, wymyśliłem sobie "Łódzkie tory".  Chciałbym w każdym artykule skupić się na jednym wybranym miejscu Łodzi w którym kiedyś jeździły tramwaje i opisać go. Tych części będzie kilka - nie jestem w stanie powiedzieć ile. W każdym razie będą się ukazywać 20 dnia każdego miesiąca.~

Dziś 22 dzień marca.
Dzisiaj przyszedł czas na jedną z ulic, która znajdowała się bezpośrednio w sąsiedztwie dworca - przepraszam - pięknego dworca Łódź Kaliska. Kiedyś tramwaj podjeżdżały tam niemal pod same drzwi dworca, teraz robią to autobusy, a tramwaje przeniesiono kilkaset metrów dalej. Przystanki są zintegrowane, jedynie nie przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Informacji pasażerskiej też daleko do ideału. Teraz po przebudowie trasy WZ przystanek zostanie przeniesiony... Jeszcze dalej.
Linia 8 podąża w kierunku przystanku Bandurskiego - Karolewska. |fot. TRAMLODZ - Łódzkie Tramwaje



























Tramwaje po ul. Karolewskiej jeżdżą od 1955 roku. Torowisko było wybudowane w 1952-53 roku i wyłożone kostką brukową - popularną w tamtych czasach. Taki stan był przez dość długi okres. W późniejszych czasach odcinek wyasfaltowano.

Rewolucja zaczęła się w 1989 roku, kiedy rozpoczęto prace nad modernizacją dworca Łódź Kaliska i układu drogowego. Specjalnie dla tramwajów wybudowano objazd. Następnie wszystko było rozmontowane. Obok stadionu ŁKS wybudowano dwu jezdniową, trzypasmową arterię z wydzielonym torowiskiem tramwajowym i przystankiem na przeciwko dworca, oprócz tego postawiono dwa nowe wiadukty kolejowe, który jeden jest nie używany do dziś.

Ówcześni budowniczowie pomyśleli również o priorytecie dla tramwajów i wykopali mini tunel łukowy, który pozwolił zaoszczędzić czas oczekiwania na zmianę świateł. Tramwaje nie musiały stać, a pasażerowie szybciej docierali do kolejnych przystanków. Inwestycja była gotowa i czekała na odbiór.

Tramwaj jedzie starym torowiskiem w stronę pętli "Bratysławska". To tutaj będzie podłączone nowe ze starym torowiskiem tramwajowym. |fot. Wojciech Dębski - Łódzkie Tramwaje i Autobusy
Przez kilka miesięcy tramwaje objeżdżały nowe tory starymi na około. W 1995 roku nastąpiło podłączenie starego do nowego torowiska i jednoczesne stare szyny zostały wymontowane, natomiast fragment szyn znajdujących się pod pierwszym wiaduktem kolejowym zostawiono jako pomnik i stworzono tam parking dla samochodów. Zmieniono nazwę na Al. Bandurskiego. 14 czerwca 1995 roku oddano do użytku nowy układ komunikacyjny.

Od 2004 do 2008 roku na główną linię kursującą przez ten węzeł - linie 10 - puszczono najnowsze wozy typu Cityrunner. Długo nie pojeździły, ponieważ w centrum miasta, torowisko było w krytycznym stanie. Obecnie odbywa się remont całej linii wraz z obecną Aleją Bandurskiego. Jednak nie będzie ogromnych zmian. Zostanie jedynie przeniesiony przystanek bliżej Alei Włókniarzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz