poniedziałek, 9 lutego 2015

Pętla, krańcówka, zajezdnia, trójkąt... A co to za różnica? Pojęcia komunikacyjne.

Nastała moda na ogólne sprowadzanie wszystkich podobnych  pojęć do jednego "wora". Ten sam los spotkał prawdziwie Łódzkie pojęcia, które z czasem coraz bardziej zanikają w historii Łodzi. Najsmutniejsze jest to, że nasze społeczeństwo nie widzi w tym nic złego. Przecież co to za różnica mówiąc zajezdnia, czy pętla. Jedno i to samo. Otóż nie. 
Pesa 122N w hali największej zajezdni w Polsce przy ul. Telefonicznej. |fot. Bartłomiej Rakowski
Zajezdnia (tramwajowa, bądź autobusowa) - to miejsce w którym pojazdy odstawiane są między służbami. Mówiąc prościej - oczekują na wyjazd do miasta w celu obsługi danej przypadającej linii. Warto tutaj zaznaczyć, że pojazd nie jest stale przypisany do jednej linii.  Zależy to od godziny wyjazdu i zjazdu do zajezdni (Nie da się ustawić pojazdu w taki sposób, aby wjeżdżając nocą do zajezdni ustawił się na początku kolejki. Musi stanąć za innymi pojazdami). Dodatkowo w zajezdni dokonuje się drobnych napraw, ale także mycia i oczyszczania wagonów po brudnych pasażerach.
W skład zajezdni wchodzą:
-Budynek biurowy - urzędnicze serce całego terenu. Wykonuje się tu całą dokumentację związaną z  prowadzeniem zajezdni.
-Hala naprawcza/przeglądowa - w tym miejscu każdy pojazd, który uległ uszkodzeniu zostaje naprawiony lub przechodzi przegląd techniczny.
-Myjnia - budynek w którym automatycznie lub ręcznie myte są pojazdy. Pracownicy zajezdni mają wyznaczone dokładne terminy mycia pojazdów.  Pojazdy nie są myte codziennie. Zależy to od pory roku i temperatury. Jeśli jest ona poniżej 0, mycia zostają przerwane, ponieważ na pojeździe zostaje warstwa lodu, która uniemożliwi codzienną eksploatację.
-Plac postojowy - nie jest to nic innego jak miejsce parkingowe. Pojazdy parkują na placu postojowym, przygotowane do wyjazdu z zajezdni.
-Dyspozytornia - w tym miejscu, prowadzący przed rozpoczęciem kursu, pobiera odpowiednie tablice z numerem linii i trasą. Dostaje także książkę pojazdu i kluczyki. Tablice pobiera się nawet wtedy, kiedy pojazd wyposażony jest w wyświetlacze. W razie awarii takiego wyświetlacza, prowadzący zakłada zwykłe tablice.

Wizualizacja nowej pętli tramwajowej Augustów. fot. Zarząd Dróg i Transportu
Pętla (tramwajowa, bądź autobusowa) - w Łodzi potocznie nazywane "Krańcówką". Choć określenie to bardziej pasuje do końca trasy, na której motorniczy nie może zwrócić, lecz musi przejść do drugiej kabiny to jednak nazewnictwo zachowało się do dzisiaj i zastąpiło pętlę. Co prawda coraz bardziej zanika, ponieważ nowsze pokolenia, pętle nazywają zajezdniami. Pętla, to obszar na którym pojazd zmienia kierunek jazdy bez konieczności cofania. Na pętli motorniczy nie przesiada się do drugiej kabiny, ponieważ wykręca pojazdem w kształt litery "U". Na zdjęciu wyżej pokazany jest klasyczny przykład pętli tramwajowej. Na "krańcówce" prowadzący, może chwilę odpocząć, odprężyć się, zjeść pierwsze śniadanie. Zwykle w rozkładach jazdy jest wydłużony czas oczekiwania po to, aby kierowca mógł spokojnie spożyć posiłek.  Obecnie najbardziej popularne stają się pętle zintegrowane - czyli tramwajowo-autobusowe.

Trójkąt
manewrowy
Trójkąt manewrowy (tramwajowy) - jest to pewnego rodzaju "krańcówka". Krańcówka na której tramwaj jednokierunkowy wjeżdża przodem, cofa i wyjeżdża przodem. Przykład klasycznego trójkąta manewrowego mamy na Konstantynowie Łódzkim na obecnym końcu trasy linii 9, w Ozorkowie, aktualnie nieużywany oraz na ul. Tramwajowej na przeciwko hal zakładów techniki i napraw taboru MPK Łódź.

Prawda, że łatwe? Mam nadzieję, że objaśniłem choć trochę te pojęcia, na tyle, aby używane były zgodnie z przeznaczeniem :)

Czytaj również:
Do Łodzi przyjadą 22 nowoczesne tramwaje firmy...*

Parę innych pojęć:
-Brygada - kolejny numer pojazdu znajdujący się na jednej linii. Przykładowo, na trasie linii 1 poruszają się 3 pojazdy. A więc pierwszy tramwaj, który wyjechał z zajezdni będzie posiadał nr 1, następny 2 i kolejny 3. Brygada to ta mała cyferka u dołu szyby czołowej. Pomaga zlokalizować dany pojazd. Przy 3 pojazdach, jeszcze nie jest tak trudno, ale przy 20? Często przez radio podawane są komunikaty dla danych autobusów z jednej linii - można usłyszeć "Linia Z10, brygada 13 zgłoś się". Wiadomo od razu, że chodzi o 13 pojazd na linii Z10.

-Numer taborowy - to zbiór cyfr, które odpowiadają za uporządkowanie pojazdów. Jest to coś w rodzaju tablicy rejestracyjnej. Są to liczby 4 i 3 cyfrowe. Pierwsza cyfra to numer zajezdni (1 - zajezdnia Telefoniczna lub 2- zajezdnia Chocianowice), druga to ostatnia cyfra roku. Trzecia i czwarta to przypadkowe cyfry. Te dwie ostatnie nie mogą być takie same w dwóch pojazdach - chyba, że jest inna cyfra roku . W przypadku wagonów niemieckich, które posiadają numer taborowy złożony z 3 cyfr to rozwiązanie nie obowiązuje, ponieważ wszystkie znajdują się w zajezdni Telefoniczna.

-Es - Może niewiele osób słyszało rozmowy, w których nagle padało zdanie: "Wjedź za esa". Es - czyli potoczne nazewnictwo zwrotnicy nakładowej, która montowana jest na szynach dla tramwajów wahadłowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, mogą kursować tramwaje dwukierunkowe, które Esa wykorzystują jako koniec trasy lub jednokierunkowe jako zjazd na jeden tor.

-Przestawnik - przedmiot służący do przestawiania zwrotnicy. Wykorzystywany jest w miejscach, gdzie nie ma automatycznych zwrotnic lub takowe się popsuły. Posiada rękojeść oraz płaski czubek, aby ułatwić przestawienie zwrotnicy.

Zajrzyj do Nas:
Tramwajowa Łódź

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz