Nastała moda na ogólne sprowadzanie wszystkich podobnych pojęć do jednego "wora". Ten sam los spotkał prawdziwie Łódzkie pojęcia, które z czasem coraz bardziej zanikają w historii Łodzi. Najsmutniejsze jest to, że nasze społeczeństwo nie widzi w tym nic złego. Przecież co to za różnica mówiąc zajezdnia, czy pętla. Jedno i to samo. Otóż nie.
Pesa 122N w hali największej zajezdni w Polsce przy ul. Telefonicznej. |fot. Bartłomiej Rakowski |
W skład zajezdni wchodzą:
-Budynek biurowy - urzędnicze serce całego terenu. Wykonuje się tu całą dokumentację związaną z prowadzeniem zajezdni.
-Hala naprawcza/przeglądowa - w tym miejscu każdy pojazd, który uległ uszkodzeniu zostaje naprawiony lub przechodzi przegląd techniczny.
-Myjnia - budynek w którym automatycznie lub ręcznie myte są pojazdy. Pracownicy zajezdni mają wyznaczone dokładne terminy mycia pojazdów. Pojazdy nie są myte codziennie. Zależy to od pory roku i temperatury. Jeśli jest ona poniżej 0, mycia zostają przerwane, ponieważ na pojeździe zostaje warstwa lodu, która uniemożliwi codzienną eksploatację.
-Plac postojowy - nie jest to nic innego jak miejsce parkingowe. Pojazdy parkują na placu postojowym, przygotowane do wyjazdu z zajezdni.
-Dyspozytornia - w tym miejscu, prowadzący przed rozpoczęciem kursu, pobiera odpowiednie tablice z numerem linii i trasą. Dostaje także książkę pojazdu i kluczyki. Tablice pobiera się nawet wtedy, kiedy pojazd wyposażony jest w wyświetlacze. W razie awarii takiego wyświetlacza, prowadzący zakłada zwykłe tablice.
Wizualizacja nowej pętli tramwajowej Augustów. fot. Zarząd Dróg i Transportu |
Trójkąt manewrowy |
Prawda, że łatwe? Mam nadzieję, że objaśniłem choć trochę te pojęcia, na tyle, aby używane były zgodnie z przeznaczeniem :)
Czytaj również:
Do Łodzi przyjadą 22 nowoczesne tramwaje firmy...*
Parę innych pojęć:
-Brygada - kolejny numer pojazdu znajdujący się na jednej linii. Przykładowo, na trasie linii 1 poruszają się 3 pojazdy. A więc pierwszy tramwaj, który wyjechał z zajezdni będzie posiadał nr 1, następny 2 i kolejny 3. Brygada to ta mała cyferka u dołu szyby czołowej. Pomaga zlokalizować dany pojazd. Przy 3 pojazdach, jeszcze nie jest tak trudno, ale przy 20? Często przez radio podawane są komunikaty dla danych autobusów z jednej linii - można usłyszeć "Linia Z10, brygada 13 zgłoś się". Wiadomo od razu, że chodzi o 13 pojazd na linii Z10.
-Numer taborowy - to zbiór cyfr, które odpowiadają za uporządkowanie pojazdów. Jest to coś w rodzaju tablicy rejestracyjnej. Są to liczby 4 i 3 cyfrowe. Pierwsza cyfra to numer zajezdni (1 - zajezdnia Telefoniczna lub 2- zajezdnia Chocianowice), druga to ostatnia cyfra roku. Trzecia i czwarta to przypadkowe cyfry. Te dwie ostatnie nie mogą być takie same w dwóch pojazdach - chyba, że jest inna cyfra roku . W przypadku wagonów niemieckich, które posiadają numer taborowy złożony z 3 cyfr to rozwiązanie nie obowiązuje, ponieważ wszystkie znajdują się w zajezdni Telefoniczna.
-Es - Może niewiele osób słyszało rozmowy, w których nagle padało zdanie: "Wjedź za esa". Es - czyli potoczne nazewnictwo zwrotnicy nakładowej, która montowana jest na szynach dla tramwajów wahadłowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, mogą kursować tramwaje dwukierunkowe, które Esa wykorzystują jako koniec trasy lub jednokierunkowe jako zjazd na jeden tor.
-Przestawnik - przedmiot służący do przestawiania zwrotnicy. Wykorzystywany jest w miejscach, gdzie nie ma automatycznych zwrotnic lub takowe się popsuły. Posiada rękojeść oraz płaski czubek, aby ułatwić przestawienie zwrotnicy.
Zajrzyj do Nas:
Tramwajowa Łódź
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz