wtorek, 31 marca 2015

31 Marca. Rocznica likwidacji wagonów 803N oraz spółek podmiejskich.

31 marca 2012 roku. Wczesne godziny poranne. Pierwsze "parówki" i "kanciaki" opuszczają swoje zajezdnie na Brusie i Helenówku, by po raz ostatni przewieźć liniowo pasażerów po trasach linii podmiejskich. Jednocześnie jest to ostatni dzień spółek Tramwaje Podmiejskie i Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Od 1 kwietnia obsługę linii podmiejskich przejmuje MPK Łódź. 
Ostatni dzień kursowania tramwajów 803N. | fot. Adam Łechtański. 
Tramwaje Podmiejskie
1 lutego 1994 roku odbyły się pierwsze jazdy tramwajowej linii podmiejskiej - 43 i  43 bis pod marką Tramwajów Podmiejskich, dzięki porozumieniu międzygminnym Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Linia obsługiwana 100% wagonami typu 803N, jako darowizny od MPK Łódź, popularnie nazywane "parówkami", przez ponad 20 lat niezmiennie obsługiwały 3 największe gminy. W niezmiennym kształcie zachowała się także zajezdnia tramwajowa przy ul. Konstantynowskiej 115. Tam tramwaje nocowały, były naprawiane i myte. Z czasem, przedsiębiorstwo wzbogaciło się o tramwaje z zachodniej granicy. Były one w lepszym stanie technicznym, jak i wizualnym. Zdecydowanie zastępowały kursowanie "parówek".  Jednym z takich wagonów był Duewag GT6 z 1957 roku o numerze taborowym 1042. Pomimo swojego wieku, był wygodnym, ciepłym i cichym wagonem, a więc przeciwieństwem wyjących, rozklekotanych 803N.
Pomimo wielu przeciwieństw losu spółka radziła sobie finansowo, na tyle, na ile było ją stać. Na prawdę przy tak kolosalnych kwotach i małych wpływach, tramwaje oraz infrastruktura torowa była utrzymana w stanie pozwalającym na kursowanie wagonów. Aż do ostatniego przejazdu.

Zmodernizowane tramwaje typu Konstal 803N w barwach MKT. Pętla Chocianowice-Ikea. | fot. Adam Łechtański 
Międzygminna Komunikacja Tramwajowa
Spółka została utworzona w 1993 roku. Przez 5 lat prowadziła regularne kursowanie 5 linii tramwajowych: 41 - Pabianice (Wiejska) - Plac Niepodległości, 41BIS - Pabianice (Wiejska) - Pabianice (Duży skręt), 45 - Północna - Zgierz (Plac Kilińskiego), 46 - Północna - Ozorków i 101 linia nocna - Północna - Zgierz (Plac Kilińskiego). Po 1998 roku kursowała tylko linia 46, 45 i 41. Ta druga i trzecia została przejęta przez MPK Łódź w 2004 roku, jako przedłożenie linii 11 - pierwotna trasa Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
Zdecydowaną cechą tej spółki było modernizowanie wagonów typu 803N. W 1997 roku na podmiejskie szlaki wyjechał pierwszy zmodernizowany Konstal 803N (nr 17). Szybko został mianowany "kanciakiem" z racji jego kanciastego wyglądu. Modernizacja polegała na zmianie wyglądu całego wagonu, wymianie wnętrza i regenerowaniu podzespołów mechanicznych i elektrycznych. Zdecydowaną nowością były wanadaloodporne siedziska. Zostało zamontowano ich więcej niż w klasycznych tramwajach typu 803N. Chodziło o wygodę i komfort pasażerów w podróżowaniu.
W 2004 roku linia 46 z pętli Północna, została skierowana na pętlę Chocianowice, tym samem ustalając rekord na klasę światową - tytułu najdłuższej linii tramwajowej.
W dzień postawienia w stan likwidacji spółek podmiejskich na linie wyjechały wszystkie sprawne,  zmodernizowane wagony typu 803N

Konstal 803N należący do spółki Tramwaje Podmiejskie. |fot. Adam Łechtański
Ostatni dzień kursowania tramwajów spółek podmiejskich.
To jeden z ważniejszych momentów w historii Łodzi. Wagony, które najpierw dostarczone do Łodzi koleją dla MPK Łódź, bezczynnie stojąc w zajezdni z powodu zbyt małej odległości, pomiędzy torami, przekazane do Tramwajów Podmiejskich i Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, kończą swoją podróż mając za sobą przewiezionych miliony pasażerów. Na pewno kilka pokoleń i tysiące miłośników. Tramwaje ukazały się m. in. w teledysku Maanam - Luciola. Zapadły w pamięci jako symbol podmiejskich linii tramwajowych. Zachowały się na zdjęciach, filmach i w pamięci ludzi - szczególnie mieszkańców Łodzi.
W ostatni dzień kursowania w tramwajach zostały wystawione specjalne tablice, informujące o ostatnim dniu kursowania. Zostały wywieszone informacje na temat wagonów, jak i samej historii linii. Przyjechało wielu miłośników z Niemiec, Holandii, a nawet z Anglii oraz wszyscy miłośnicy z Łodzi, a nawet ludzie, którzy przyszli, aby po raz ostatni przejechać się tramwajami dzieciństwa.
Od '73 dzielnie poruszały się po ulicach Łodzi i gmin przyległych. Parędziesiąt lat historii - historii Łodzi. Okres w którym Łódź zmieniła się nie do poznania.
Pasażerowie, pomimo mankamentów, dobrze wspominają tramwaje linii podmiejskich. Choć nie idealne, często zdekompletowane, strasznie głośne - to jednak z duszą, z historią i doświadczeniem. Wiąże się z nimi wiele historii. Historii, które na zawsze pozostaną w pamięci podróżnych, jak i samych motorniczych. Powodzie, wykolejenia i popularne pchanie tramwaju ślizgającego się po liściach, które spadły z drzew. Wiele przyjaźni, miłości, nowych znajomości. Niezliczona ilość opowieści związanych z podmiejskimi tramwajami w tle.
Mechanicy przeklinający naprawę tych tramwajów. Nie byli zadowoleni, kiedy przychodziło do naprawy wagonów typu 803N. Nie było także przyjemnie, jeżeli chodziło o kradzieże sieci trakcyjnej.

I tak oto o godzinie 23:59 do zajezdni Brus zjechał ostatni podmiejski tramwaj liniowy. Tym samym zamyka pewną epokę Łódzkich tramwajów. Epokę, którą będziemy mogli oglądać już jedynie na zdjęciach, filmach, albo słuchać w opowieściach. Epokę kursowania wagonów typu 803N. Epokę Tramwajów Podmiejskich i Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej.

Od 1 kwietnia 2012 roku obsługę linii podmiejskich przejęło MPK Łódź. Obecnie na wagę historyczną przekazano wagon 803N numer 2 ze spółki Tramwaje Podmiejskie oraz zmodernizowany wagon 803N numer 37 ze spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa.

Zamknięty rozdział w kartach historii Łodzi. Otwarty nowy - być może lepszy - lecz bez klimatu i duszy.



WAGONY TYPU 803N 
1973-2012

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza