Tabor

*STRONA W BUDOWIE*
Prezentacja taboru tramwajowego jakim dysponuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.

Konstal 805Na w zajezdni Telefoniczna |fot. Tramwajowa Łódź

Najbardziej popularne tramwaje jakie wożą Łodzian to wagony typu Konstal 805Na (i pochodne) z Chorzowskiej fabryki pojazdów szynowych.  MPK Łódź Sp z o.o. jest w posiadaniu 439 wagonów tego typu.  Produkowane były od lat 70 do 90 ubiegłego wieku i modernizowane pod koniec lat 90. W chwili obecnej najbardziej wysłużone wagony (z dobrym stanem technicznym konstrukcji) są modernizowane od 2004 roku na tzw. "bulwy".

Konstal 805Na (#1912+1913) "Bulwa" jako linia 3 zjeżdża do zaj. Telefoniczna | fot. Tramwajowa Łódź
Bulwy, czyli tramwaje które przeszły modernizację pudła. Skupiono się na zmianie designu przedniej i tylnej ściany czołowej. W wagonie doczepnym usunięto kabinę motorniczego. Na zewnątrz pudła, dokładnie na krawędzi dachu zamontowano ozdobne listwy. Na dole pudła pod pierwszymi drzwiami oraz z przodu na pługu są montowaną tzw. listwy dotykowe. Aktywna listwa zapobiega przejechaniu pasażera, który np. wpadł pod tramwaj. Natychmiast, gdy listwa zostanie dotknięta, w tramwaju włącza się hamulec awaryjny.

Od 2011 roku w Zakładzie Techniki przy ulicy Tramwajowej 6 na warsztatach stoją "osiemset piątki", które są modernizowane na pudła trzy-drzwiowe.  Modernizacja przebiega identycznie jak w cztero-drzwiowym 805Na (wyżej). Jednak w tych wagonach są montowane drzwi wychylne, czyli takie, które odchylają się na zewnątrz. Dzięki takiemu zabiegowi zabierana jest jedna (trzecia) para drzwi, ale w zamian w każdym wejściu otrzymujemy 30 cm miejsca, które było niegdyś wykorzystywane na wgłębienia dla drzwi otwierających się do wewnątrz. Dodatkowo w tramwaju są wymieniane podzespoły na części z Zakładu Aparatury Elektrycznej "Woltan".

Przy okazji częściowych remontów na trasie Wchód - Zachód MPK postanowiło zakupić 15 nowych, pięcioczłonowych, jednoprzestrzennych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych typu Flexity Outlook, czyli tzw. Cityrunnery z Kanadyjskiej firmy Bombardier. Tramwaje cechuje się małą awaryjnością i prostotą. Kokpit motorniczego jest zaprojektowany w taki sposób, aby motorniczy mógł jak najbardziej skupić się na jeździe. Tramwaj początkowo miał małe uchylne okienka, które wymusiły na władzach MPK trzymaniu ich w zajezdni, gdy temperatury przekraczała 25 st. Po modernizacji w 2013 roku wszystkie "citki" mają duże przesuwne okna i nie stoją bezczynnie w gorący dzień.

W 2006 roku Łódzki przewoźnik przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej podpisał umowę na dostawę 10 nowych, pięcioczłonowych, jednoprzestrzennych, niskopodłogowych, klimatyzowanych wagonów tramwajowych z Bydgoska firmą PESA Bydgoszcz SA. Tramwaj w 100% niskopodłogowy, długi na ponad 31 metrów codziennie wozi Łodzian na linii 11 w relacji Chocianowice - Ikea <-> Helenówek. Wyposażony jest  w klimatyzację, trzy wózki napędowe oraz aparaturę połączoną z pantografem dzięki której przy hamowaniu tramwaj oddaje część prądu z powrotem do sieci trakcyjnej. Dodatkowo posiada akumulatory dzięki którym przy zaniku napięcia z sieci trakcyjnej, pojazd jest w stanie przejechać 50 metrów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz