Solaris Tramino S105. | fot. en.solarisbus.com |
Dzisiaj na stronie MPK Łódź pojawił się załącznik na temat "Zakup 22 sztuk nowych niskopodłogowych (100% niskiej podłogi), przegubowych wagonów tramwajowych". Do przetargu zgłosiły się dwie konkurencyjne firmy, które przedstawiły bardzo zbliżone oferty na dostawę nowego taboru. O dziwo głównym kryterium nie była jakość wagonów, ani żywotność, a cena (80%), szerokość przejścia w najwęższym miejscu (10%) i pojemność (10%).
Wracając jednak do firm, które się zgłosiły. Jedna to bardzo dobrze znana w Łodzi, ale również w Warszawie, Szczecinie, Bydgoszczy, Toruniu, Gdańsku, Częstochowie, na Śląsku oraz w miastach zagranicznych - Pesa Bydgoszcz S.A. Właściwie zdominowała rynek Polski, a szczególnie zaistniała w Warszawie poprzez przetarg na dostawę 186 tramwajów typu Pesa 120Na SWING w 2009 roku. Gdzie się człowiek nie obejrzy, po stolicy mkną 5 członowe żółto-czerwone Pesy!
Obejrzyj wideo prezentację
Druga to firma, która jest bardziej znana ze swoich produktów autobusowych. Ogromna firma zajmuje się produkcją autobusów, trolejbusów, autokarów oraz tramwajów w fabryce nieopodal Poznania. W 2009 roku MPK Poznań wyłonił zwycięską firmę Solaris Bus & Coach, która dla stolicy Wielkopolski dostarczyła 45 niskopodłogowych tramwajów typu Solaris Tramino S105. Z usług Solarisa skorzystali także Niemcy, którzy skorzystali z oferty Solarisa i zamówili 5 wagonów typu Solaris Tramino S109j oraz Tramino Brunszwik
Obejrzyj wideo prezentację
Pesa 120Na Swing. | fot. Tramwaje Warszawskie |
Według dokumentów przetargowych Solaris Tramino zdobył łącznie 98,15 pkt. To bardzo wysoka ocena, jednak Bydgoska Pesa zdobyła o 0,73 pkt. więcej i to ona dostarczy 22 nowoczesne wagony do Łodzi. Według przetargu mają to być jednoprzestrzenne, przegubowe wagony tramwajowe z klimatyzacją, informacją pasażerską, monitoringiem i długie na minimum 32 metry. Jest jeszcze jedna wzmianka na temat przetargu. Tramwaje mają być sprawdzone. Czy to znaczy, że w Łodzi zobaczymy Pesy Swing? Jest to bardzo prawdopodobny scenariusz. Patrząc na ofertę, można spekulować, że mogą to być jeszcze Twisty oraz Jazzy. Z tym, że te ostatnie, musiałyby posiadać tylko i wyłącznie nowe nadwozie, natomiast podwozie musiałoby być ze starszych wersji tramwajów Pesa. Póki co nie ma co spekulować na zapas. Na pewno wkrótce pojawi się informacja na temat modelu, który będzie woził Łodzian po nowej trasie Wschód-Zachód, której otwarcie ma się odbyć w Październiku 2015 roku.
*Zostaje jeszcze kwestia dotacji unijnej na którą walka cały czas trwa. Tramwaje nie pojawią się w Łodzi, jeżeli nie zostanie przyznana dotacja unijna.
Druga ze stron może również odwołać się od decyzji przetargowej. To znaczy, że Solaris cały czas ma szansę na dostawę tramwajów do Łodzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz